مواد غذایی عاری از نمک

به گزارش دَبی بلاگ، به منظور پیشگیری از خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی، لازم است که مواد غذایی بدون نمک را انتخاب نمایید. در این مقاله فهرستی از مواد غذایی حاوی میزان کم نمک معرفی می گردد.

مواد غذایی عاری از نمک

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

به منظور پیشگیری از خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی، لازم است که مواد غذایی بدون نمک را انتخاب نمایید. در این مقاله فهرستی از مواد غذایی حاوی مقدار کم نمک معرفی می گردد.

سدیم یکی از ضروری ترین مواد مغذی مورد احتیاج انسان به منظور انجام بعضی وظایف مهم در بدن است. وجود این ماده جهت انجام صحیح عملکرد عضلات همانند انقباض و انبساط آنها لازم است. بعلاوه یکی از ترکیبات موجود در مایعات بدن همانند خون می باشد. سدیم به حفظ تعادل مایعات موجود در بدن یاری می نماید. بعلاوه وجود آن جهت فراوری و انتقال پیامهای عصبی بدن لازم است. اما وجود بیش از حد این ماده می تواند مضر باشد.

اثرات نمک زیاد بر روی سلامت

مقدار مورد احتیاج روزانه سدیم معمولاً از نمک طعام بدست می آید، که یک افزودنی غذایی است و به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، بعلاوه مقادیر زیادی از سدیم در غذاهای فرآوری شده به شکل مواد نگهدارنده و طعم دهنده وجود دارد. افراد بسیاری وجود دارند که مقادیر زیادی از غذاهای فرآوری شده، شور و سرخ شده مصرف می نمایند که این امر سطوح سدیم در بدن آنها را افزایش می دهد. فرد ممکن است نسبت به این موضوع مطلع نباشد، اما سدیم بیش از حد به طور مستقیم با هایپرتنشن و یا فشار خون بالا در ارتباط است. وجود نمک بیش از حد از بدن شسته و خارج نمی گردد در نتیجه مقدار نمک موجود در خون افزایش می یابد. این شرایط بر روی قلب فشاری وارد ساخته و فرد را در معرض ابتلاء به چندین بیماری قلبی قرار می دهد. در ثانی، وجود بیش از حد نمک در بدن و خون بعلاوه عملکرد طبیعی کلیه ها را مختل می سازد. بنابراین، توصیه می گردد که دریافت نمک در بدن را محدود سازید.

فهرستی از مواد غذایی بدون نمک

تمام میوه و سبزیجات تازه (به جز جلبک دریایی کلپ یا کتانجک، کرفس، چغندر، کلم کولارد، اسفناج، زیتون)

ماهی، مرغ و تخم مرغ فرآوری نشده و تازه.

تمام انواع برنج و پاستا (به جز انواع حاضری و چاشنی زده شده)

شیر، کره شیرین، خامه ترش، بستنی، سس مایونز بی نمک، و مارگارین

شکر، عسل، مربا، ژله، شربت، و غیره

نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، نوشابه های طعم دار، چای سرد، و غیره

خردل، شکر، سرکه، کاکائو، روغن زیتون، روغن کانولا، نارگیل، تمام انواع آجیل یا مغزهای گیاهی و دانه های بدون نمک و غیره

ژله، شربت، شکلات و تمام شیرینی های شکلاتی، سس سیب، اسموتی تازه، و غیره

از مصرف غذاهای کنسروی و فرآوری شده خودداری کنید به این علت که به احتمال زیاد حاوی سدیم، نمک و سایر مواد نگهدارنده می باشند. به هنگام خرید و مصرف مرغ کنسروی و یا فرآوری شده، گوشتهای ساندویچی، و غیره بایستی مراقب بود. از مصرف چیپس، پاپ کورن، کچاپ، پنیر و غیره بایستی به طور کامل خودداری کرد. بعلاوه توصیه می گردد میوه و سبزیجات تازه و خام را بجای انواع فرآوری شده خریداری نموده تا بدین وسیله تمام مواد مغذی ضروری را بدست آورده و از مصرف غیر ضروری نمک خودداری گردد. بعلاوه بایستی پیش از خرید تمام مواد غذایی برچسب روی آنها را آنالیز نموده و در پی واژه های بدون نمک یا عاری از نمک بر روی برچسب باشید، به این علت که این واژه ها به معنای غذاهای بدون نمک است. به عبارت دیگر عبارات بدون نمک افزوده و یا سدیم پایین به معنای آن است که در طول فرآوری نمک بیش از حد افزوده نشده است. این ممکن است به معنای بدون نمک و یا سدیم بودن محصول نباشد.

به منظور کاهش خطر ابتلاء به فشار خون بالا و بیماریهای قلبی، مصرف این مواد غذایی را بایستی نسبت به سایر مواد غذایی ارجح دانست. در آخر، فرد همیشه بایستی به خاطر داشته باشد که پیشگیری بهتر از درمان است و یا علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!. مراقب خود باشید.

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21038

به "مواد غذایی عاری از نمک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی عاری از نمک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید