چاقی در میانسالی، تضعیف دستگاه تنفسی در پیری

به گزارش دَبی بلاگ، کسانی که به طور متوسط یا بیش از آن وزنشان اضافه شده، ریه هایشان ظرفیت کمتری داشته و دیگرانی که در ابتدای این تحقیق دچار چاقی مفرط بوده اند و در طول زمان کاهش وزن داشته اند این ظرفیت با سرعت کمتری کاهش یافته است.

چاقی در میانسالی، تضعیف دستگاه تنفسی در پیری

یک پژوهش جدید پزشکی می گوید، اضافه کردن وزن در میانسالی می تواند موجب کاهش سریع فعالیت ریه گردد. این پژوهش، که توسط موسسه بهداشت دنیای بارسلونا اجرا شده، ارتباط میان وزن و سلامت دستگاه تنفسی را با استفاده از داده های آنالیز سلامت دستگاه تنفسی جامعه اروپا کشف نموده است.

نظرسنجی فوق وزن، قد، و فعالیت ریه در میان 3700 فرد بزرگسال را بین سال های 1992 تا 2014 آنالیز نموده است. شرکت نمایندگان در هنگام شرکت در این نظرسنجی بین 20 تا 44 ساله بوده اند و طی دو دهه، سه بار مورد آنالیز قرار گرفته اند.

در حالی که انتظار می رود عملکرد ریه به طور طبیعی در طول عمر انسان کاهش یابد، پژوهشگران موسسه بهداشت دنیای بارسلونا دریافته اند در بین افرادی که وزنشان در میانسالی افزایش متوسط یا زیاد داشته، میزان این فرایند سریعتر بوده است.

یافته های این پژوهش، که در نشریه توراکس Thorax منتشر شده است، نشان می دهد که کاهش وزن این فرایند را متوقف نموده و افرادی که در بزرگسالی و میانسالی وزن مناسبی داشته اند، زوال کمتری در سلامت دستگاه تنفسی شان دیده شده است.

در نتیجه، نویسندگان این پژوهش بر اهمیت رعایت یک سبک زندگی و وزن سالم برای حفاظت از دستگاه تنفسی، تاکید می نمایند. دکتر جودیت گارسیا -آیمریک، از نویسندگان پژوهش فوق، گفت: کارکرد ریه یک شاخص مهمی درباره درصد بیماران در جامعه و نرخ مرگ در میان جمعیت است.

او اضافه کرد: حفاظت از سلامت شش ها در دوران بزرگسالی، در جلوگیری از بیماری های تنفسی مزمن - که امروزه یک مشکل جدی سلامت عمومی در سطح دنیا است، نقش مهمی دارد. نشانه های بارزی وجود دارد که نشان می دهد اضافه وزن، و چاقی مفرط در دوران بزرگسالی در فعالیت و سلامت شش ها نقش معین نماینده دارند.

با آنکه شواهد زیادی ارتباط میان ضعف شش در دوران بزرگسالی با اضافه وزن را نشان می دهند، نویسندگان پژوهش گفته اند که مطالعات قبلی نسبتا برای مدت کوتاهی بوده و شرکت نمایندگان تا سن 50 سالگی را تحت پوشش قرار داده اند.

برای سنجش تاثیر طولانی تر و بالقوه تغییر وزن، دکتر گارسیا و همکارانش، بعضی شرکت نمایندگان در پژوهش را برای مدت 23 سال و تا بالای 60 سالگی آنان، مورد مطالعه و آنالیز قرار دادند.

طی این پژوهش، گروه متوجه شد که 53 درصد از شرکت نمایندگان سالانه حدود 250 گرم تا یک کیلو وزن اضافه نموده اند، در حالی که از هر 11 نفر، یک نفر سالانه بیش از یک کیلوگرم وزن اضافه نموده است. به علاوه از هر 25 نفر، کمتر از یک نفر کاهش وزن داشته و یک سوم آن ها وزن قبلی خود را ادامه داده اند.

در آغاز از هر هشت شرکت نماینده یک نفر (12 درصد) لاغر و زیر وزن تلقی شده و بیش از نصف (57 درصد) وزن عادی داشتند و همچنین از هر چهار نفر یک نفر (24 درصد) اضافه وزن داشت. هم زمان، شش درصد نیز در گروه چاقی مفرط دسته بندی شده بودند.

آنالیز نتایج نشان داد تغییر وزن طی 20 سال با میزان کاهش ظرفیت شش مرتبط است.

کسانی که به طور متوسط یا بیش از آن وزنشان اضافه شده، ریه هایشان ظرفیت کمتری داشته و دیگرانی که در ابتدای این تحقیق دچار چاقی مفرط بوده اند و در طول زمان کاهش وزن داشته اند این ظرفیت با سرعت کمتری کاهش یافته است.

این شرایط درباره کسانی که هنگام آغاز پژوهش لاغر بودند نیز صدق می نماید و همچنین افرادی که در طول انجام مطالعه، وزنشان ثابت بود.

این نتایج پس از درنظر دریافت فاکتور های معین نماینده دیگر مانند سابقه سیگار کشیدن یا بودن در معرض دود سیگار دیگران، میزان ورزش و فعالیت بدنی، سابقه آسم یا هرگونه بیماری جدی مانند دیابت یا سرطان، به دست آمده است.

دکتر گارسیا-آیمریک گفت: کنترل وزن در حفظ سلامت ریه در دوران بزرگسالی اهمیت بسیاری دارد. یافته های ما پیغام سلامت عمومی را تحکیم می نماید که می گوید، اضافه وزن و چاقی تاثیر مخربی بر سلامت انسان دارد، ازجمله بر سلامت سیستم تنفسی. هرچند تاثیر منفی چاقی می تواند با کاهش وزن، حتی در دوران میانسالی فرایند عکس به خود بگیرد.

پژوهشگران تاکید نموده اند که یافته هایشان بر اساس وزن کلی بدن مبتنی بوده و میان وزن ماهیچه و چربی تفاوتی قائل نشده اند و همچنین این تیم پژوهشی نتوانسته است زمان تاثیر تغییرات وزن بر کارکرد شش ها را اندازه بگیرد.

در حالی که اضافه وزن می تواند مسائل متفاوتی را برای سلامتی به وجود بیاورد، یک پژوهش جدید نشان می دهد که این آسیب ها، مخصوصا برای زنان، فقط شامل مسائل جسمی نمی گردد. در سال 2018 محققان دانشگاه علوم کاربردی پرو Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas دریافتند که احتمال رنج بردن از اضطراب در میان شرکت نمایندگان با دور کمر بزرگتر می تواند بیشتر باشد.

این گروه داده های ارزیابی شده را از 5580 زن در رده سنی 40 تا 50 سال را از 11 کشور آمریکای لاتین جمع آوری نموده است.

این محقیقن دریافتند که 57/9 درصد از زنان یائسه بودند، در حالی که 61/3 درصد از آنان درچار اضطراب اند. آن ها همچنین از میار سنجش معرفی شده توسط انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) استفاده کردند که اظهار دارد زنی که دور کمرش بزرگتر از نصف قدش است باید در دسته افراد مبتلا به چاقی مفرط قرار بگیرد.

این تیم نتیجه گرفته است که احتمال ابتلا به اضطراب در میان شرکت نمایندگانی که دور کمرشان در فاصله بین نصف تا یک سوم قد واقع شده است، بیشتر است.

منبع: ایندیپندنت

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5780

به "چاقی در میانسالی، تضعیف دستگاه تنفسی در پیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاقی در میانسالی، تضعیف دستگاه تنفسی در پیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید