وزارت امور خارجه از شیوع کرونا تا خرید و واردات واکسن

به گزارش دَبی بلاگ، تهران (پانا) - دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رشته توئیتی اقدامات اجرا شده به وسیله وزارت خارجه پس از شیوع ویروس کرونا و رایزنی ها و کوشش های اجرا شده برای خرید و واردات واکسن کرونا را تشریح کرد.

وزارت امور خارجه از شیوع کرونا تا خرید و واردات واکسن

رضا زبیب در این توئیت نوشت: از روز اول انتشار کرونا، در وزارتخارجه با اهدای محدود ماسک به چین و سپس کار پر استرس انتقال دانشجویان ایرانی از ووهان به تهران درگیر شدیم. کرونا که وارد ایران شد، با اضطرابی چندماهه پیگیر تامین امکاناتی شدیم که نایاب بود: کیت تشخیص، ماسک، ونتیلاتور، گان، دارو/مواداولیه و...

اینکار تا تابستان 99 در حد نوعی پل هوایی برای یاریها ادامه داشت تا با همت پژوهشگران، در این موارد خودکفا شدیم. گام دوم: تلاش برای خرید واکسن و تمهید فراوری ملی/مشترک بود که از همان تابستان 99 و بصورت موازی پیشرفت. تامین تجهیزات و مواد اولیه برای فراوری ملی، تا اردیبهشت سال جاری ادامه داشت.

سیاست عدم شرکت در آزمایش بالینی، پیش خرید را مشکل کرد اما اولین خرید در حد کم از روسیه و بسته اهدایی چین، بهمن 99 رسید. خرید از کوواکس نهایی شد اما قابل اتکا نبود چون متکی به فراوری دیگران بود. تحریم هم انتقال پول را 3ماه عقب انداخت. واردات اندکی از هند انجام شد اما ابتر ماند!

قرارداد فراوری مشترک با کوبا و روسیه امضا شد اما دستیابی به محصول زمانبر بود لذا واردات بیشتر و سریعتر حتی در بالاترین سطوح مانند سفر فروردین وزیر خارجه چین پیگیری شد. دریافت بسته های اهدایی دیگر از چین و واردات تدریجی اسپوتنیک و استرازنکا یاری کرد اما احتیاج کشور خیلی بیشتر بود...

رایزنی سیاسی موجب جهش واردات در اردیبهشت شد و آرامشی در جامعه ایجاد کرد اما از ابتدای خرداد بصورت غیرمترقبه با مشکل روبرو شدیم. دوباره اضطراب و تلاش و... بیست روز تلاش نتیجه داد و از هفته آخر خرداد 2محموله عظیم وارد شد. اکنون جهت هموار شده و واکسن بیشتری وارد میشود، انشاءالله.

در کنار فراوری پرافتخار داخلی، تا اعلام کفایت وزارت بهداشت، واردات بیشتر/سریعتر دردست پیگیری است. تلاش همکاران در وزارتخارجه و سفارتخانه ها که با سکوت کار کردند و همراهی وزارت بهداشت و بانک مرکزی ستودنی بود. می توان انتظار بهتر داشت اما موانع، به ویژه جنایت تحریم را باید در ارزیابی لحاظ کرد.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18679

به "وزارت امور خارجه از شیوع کرونا تا خرید و واردات واکسن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت امور خارجه از شیوع کرونا تا خرید و واردات واکسن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید