همه چیز درباره الماس کوه نور Koh-i-Noor

به گزارش دَبی بلاگ، در این مطلب از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با تاریخچه الماس کوه نور آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

همه چیز درباره الماس کوه نور Koh-i-Noor

بلیط هواپیما در طاهاگشت

کوه نور زمانی بزرگترین الماس جهان بود که در جلوی تاج ملکه انگلستان؛ کمی پایین تر از یاقوت سرخ جای دارد.این الماس در گذشته 186.0625 قیراط معادل 37.21 گرم وزن داشت که در تراش جدیدی که در سال 1854 بر روی آن خورد، وزنش 105.602 قیراط معادل 21.61 شده است. الماس کوه نور هم اکنون بر روی تاج پادشاهی شهبانوی بریتانیا قرار گرفته است و نسخه بدل آن در برج لندن در بریتانیا به نمایش درآمده است. این الماس زوج الماس معروف دریای نور است و هر دو از قدیمی ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند. این الماس درشت سال ها میان حاکمان متعدد هند، مغول، افغان، ایرانی و بریتانیایی دست به دست شده است.

دانستن محل و تاریخ واقعی یافتن کوه نور ممکن نیست. آنچه که مسلم است این است که کوه نور نه از معدن بلکه از زیر خاک بستر یک رودخانه بی آب، احتمالاً در جنوب هند، بیرون آورده شده است.از آنجا که سایر الماس های درشت دوره مغول عمدتاً فراموش شده اند، وقتی در منابع تاریخی از الماس های منحصر به فرد هند نامی به میان می آید، تصور عمومی این است که منظور همان الماس کوه نور است.

پیشنهاد تور

تور گروهی زمینی وان ترکیه (ویژه آبان ماه)

تاریخچه

این سنگ قیمتی از ناحیه قلعه باستانی گلکنده در نزدیکی حیدرآباد در ایالت آندرا پرادش هند در سال 1656 میلادی بدست آمد و توسط میرزا محمد میر جمله وزیر مشهور ایرانی عبدالله قطب شاه به شاه جهان پادشاه گورکانی هند تقدیم شد و در آنجا ماند.در سال 1739 میلادی نادرشاه پس از تسخیر هند، این الماس را که بر تاج محمدشاه هندی می درخشید، دید و گفت: این کوهی از نور است و از آن تاریخ نام کوه نور بر آن ماند. او این الماس را به همراه دو قطعه الماس دیگر دریای نور (در موزه جواهرات ملی ایران) و مغول کبیر (که جواهرشناسان جهان معتقدند همان الماس اورلف است که بر روی گرز امپراتوری کاترین دوم روسیه در مجموعه الماس های کاخ کرملین نگهداری می شود) به عنوان غنائم جنگی از هند بیرون آورد.

کوه نور پس از مرگ نادر توسط احمدشاه درانی به افغانستان منتقل و سپس به شاه شجاع درانی رسید. پس از شکست شاه شجاع، از سردار هندی مهاراجه راجیتسینگ ملقب به شیر پنجاب، الماس مزبور توسط سردار نامبرده به هند برگردانده شد.سرانجام کوه نور به تصرف کمپانی هند شرقی بریتانیا درآمد و وقتی ملکه ویکتوریا در سال 1877 امپراتور هند شد، شرکت هند شرقی آن را به ملکه هدیه کرد و رسماً اعلام شد که این الماس در اختیار ملکه ویکتوریا امپراتور بریتانیا در دوران استعمار بریتانیا بر هند است. هنگامی که کوه نور به بریتانیا برده شد، وزن آن 190/3قیراط بود.

محل نگهداری

پس از آنکه این الماس سال ها بین حاکمان متعدد هندی، ایرانی، افغان، مغول و بریتانیایی دست به دست شد، از 150 سال پیش تا کنون جزئی از جواهرات سلطنتی بریتانیا بوده است. این الماس 105 قیراطی آخرین بار بر تاج الیزابت، شهبانوی مادر قرار داشت. اکنون الماس کوه نور، همراه با سایر اقلام جواهرات سلطنتی بریتانیا در محل خاصی در برج لندن، قصری تاریخی در ساحل شمالی رود تیمز نگهداری می شود.

ادعاهای مالکیت کوه نور در حال حاضر

افزون بر بریتانیا که این الماس مشهور را دراختیار دارد، کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و ایران نیز مدعی مالکیت آن هستند.

هند در مورد مالکیت الماس کوه نور ادعا کرده و گفته است که کوه نور به طور غیرقانونی تصاحب شده و باید به کشور هند پس داده شود.در سال 1997 هنگامی که ملکه الیزابت دوم مشغول سفری رسمی به هند به مناسبت پنجاهمین سالگرد استقلال این کشور بود بسیاری از هندی ها در هند و بریتانیا خواهان بازگشت الماس کوه نور به هند شدند. با این وجود و با اینکه تعدادی از نهادهای فرهنگی هند می کوشند دولت هند را وادار کنند که از بریتانیا بخواهد که الماس کوه نور را پس بدهد، اما بنابر گزارش خبرگزاری هند (پی تی آی)، وی نارایاناسامی، وزیر مشاور در امور برنامه ریزی هند در پاسخ به سؤال مجلس عوام (لوک سابا) گفت که دولت هند تصمیمی برای بازپس دریافت کوه نور و تخت طاووس (نادری) ندارد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در سال 2010 با اشاره به معاهده سال 1970 یونسکو که به اعاده میراث فرهنگی مربوط است گفت: اگر به یکی [از این درخواست ها] بله بگویید، ناگهان می بینید که موزه بریتانیا خالی شده است. متأسفانه باید بگویم که کوه نور همان جا که هست می ماند.او همچنین در در 21 فوریه سال 2013 در حالی که از هند بازدید می کرد دربارهٔ کسانی که خواهان بازپس دریافت الماس هستند به سادگی گفت کسی پشتیبان آنها نیست.

در دسامبر سال 2015، یک وکیل پاکستانی بنام جاوید اقبال جعفری با ثبت دادخواستی در دادگاه، خطاب به ملکه الیزابت دوم به عنوان خوانده و پاسخگو برای بازپس دریافت الماس کوه نور اقدام کرد. جعفری مدعی شد که الماس کوه نور متعلق به ایالت پنجاب پاکستان بود اما انگلیسی ها در اواسط سده 19 میلادی که هند مستعمره آن ها بود، این الماس را به زور دریافتد. اما پاکستان نمی تواند به سادگی این الماس را برگرداند چون مقامات هند نیز بارها یادآور شده اند که این الماس متعلق به آنهاست و ایران و افغانستان نیز از دلایلی برای مطرح کردن ادعای مالکیت این الماس گرانبها برخوردارند.

در آوریل 2016 دولت هند گفت این کشور دیگر ادعایی بر الماس کوه نور ندارد. مشاور عالی حقوقی دولت هند به دیوان عالی این کشور گفت که این الماس نه دزدیده شده و نه به زور برده شده است. رانجیت کومار گفت: این الماس توسط زمامداران سابق پنجاب، به کمپانی هند شرقی بریتانیا هدیه داده شده بود.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3344

به "همه چیز درباره الماس کوه نور Koh-i-Noor" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره الماس کوه نور Koh-i-Noor"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید