نور آبی چندان هم تاثیر بدی بر خواب افراد ندارد

به گزارش دَبی بلاگ، پژوهشگران دانشگاه منچستر(University of Manchester) انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند نور آبی آنقدر هم که پیشتر پژوهشگران اعلام نموده اند بر روی خواب افراد تاثیر منفی ندارد.

نور آبی چندان هم تاثیر بدی بر خواب افراد ندارد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، طی چند سال گذشته پژوهشگران توجه ویژه ای به آنالیز نور آبی بر روی بدن افراد نشان داده اند. نور آبی طیف نوری است که از دستگاه های هوشمند ساطع می گردد و به گفته دانشمندان می تواند به طور قابل توجهی ساعت زیستی بدن ما را مختل کند اما اخیرا گروهی از پژوهشگران انگلیسی ادعا نموده اند نور آبی چندان که پیشتر دیگر پژوهشگران اعلام نموده اند بر روی خواب افراد تاثیر بد ندارد.

گرچه توسعه دهندگان دستگاه های گوشمند برای حل مشکل نورهای آبی، در دستگاه ها حالت شب(night mode) و فیلتر صفحه نمایش زرد(yellow screen filters) را اضافه نمودند اما بازهم بعضی پژوهشگران باور داشتند اینها از اثرات منفی نور آبی بر روی خواب افراد نمی کاهد اما این در حالی است که اخیرا پژوهشگران دانشگاه مچستر اعلام نموده اند اینگونه نیست و قرار دریافت در معرض نور زرد در شب بیش از نور آبی می تواند ساعت بدن ما را تا حدی مختل کند. ما در چشمانمان علاوه بر گیرنده های مختلف تعداد کمی سلول های حساس به نور(photosensitive cells) داریم. این سلول ها به گونه ای طراحی شده اند که سبب شوند ما نتوانیم اجسام را ببینیم بلکه به عنوان بخشی از سیستم مدیریت شبانه روز نور را حس کنیم.

هنگامی که این سلول های خاص شبکیه، نور را حس می نمایند، مولکولی به نام ملانوپسین(melanopsin) فراوری می نمایند که مستقیماً به قسمت های خاصی از مغز ما می گوید بیدار و هوشیار باشیم. ملانوپسین علاوه بر سرکوب ملاتونین، به تنظیم ساعت زیستی بدن یاری می نماید.

فرضیه ای که پژوهشگران طی این مطالعه آن را آنالیز نموده اند این موضوع است که ملانوپسین به طول موج نوری در حدود 480 نانومتر(طیف نور آبی تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها) حساس است یا خیر.

تیم براون(Tim Brown) نویسنده این مطالعه گفت: علاقه زیادی به تغییر تأثیر نور در ساعت با تنظیم سیگنال های روشنایی مشاهده شده توسط ملانوپسین وجود دارد اما روینمودهای فعلی معمولاً این کار را با تغییر نسبت طول موج کوتاه و بلند انجام می دهند. این کار تفاوت کمی در روشنایی را با هزینه تغییر محسوس در رنگ ایجاد می نماید. استدلال ما این است که این بهترین روش نیست زیرا تغییر رنگ ممکن است با هر مزایایی که از کاهش سیگنال های روشنایی کشف شده توسط ملانوپسین حاصل می گردد، مخالف باشد.

محققان برای آنالیز تأثیر خاص رنگ آبی بر ساعت زیستی بدن، یک سری آزمایش را روی موش هایی با حساسیت طیفی مخروط(cone spectral sensitivity) انجام دادند. در این مطالعه با استفاده از نورپردازی چند رنگی، نور زرد بیشتر از نور آبی بر ساعت زیستی بدن حیوانات تاثیر گذاشت.

براون در ادامه اضافه نمود: ما طی این مطالعه این فرضیه که نور آبی بر ساعت زیستی بدن افراد تاثیر منفی دارد را رد می کنیم.

مطمئناً این اولین تحقیق برای آنالیز چگونگی تأثیر نور آبی بر ساعت زیستی بدن نیست با این حال، برای اولین بار است که پژوهشگران صریحاً اعلام نموده اند که این رنگ تاثیر بسیار بدی بر خواب افراد ندارد. چندی پیش محققان دانشگاه ایالتی اورگن در آمریکا اعلام نموده بودند که طول موج های نور آبی که توسط دستگاه های الکترونیکی فراوری می گردد، سبب پیری ما می گردد و به سلول های مغز و شبکیه چشم آسیب می زند.

یافته های این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شد.

منبع:ایسنا

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 4620

به "نور آبی چندان هم تاثیر بدی بر خواب افراد ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نور آبی چندان هم تاثیر بدی بر خواب افراد ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید