محبوب ترین و خوشمزه ترین دسرهای ترکیه

به گزارش دَبی بلاگ، کشور ترکیه، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در بین ایرانیان است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و گردشگران ایرانی زیادی را به سمت خود می کشاند. با توجه به اینکه ترکیه در نزدیکی ایران واقع شده است و یکی از همسایگان مرزی کشورمان به شمار می رود، فرهنگی مشابه ما داشته و رژیم غذایی آن نیز با ذائقه ما ایرانی ها سازگار است. ترکیه در کنار انواع کباب ها و غذاهای متنوع و خوشمزه ای که دارد، دسرهای بی نظیری نیز دارد که پیشنهاد می کنیم در سفر خود به این کشور حتما خوشمزه ترین دسرهای ترکیه امتحان نمایید. با ما ادامه مطلب بهترین دسرهای ترکی را دنبال کنید تا با 10 مورد از معروف ترین دسرهای ترکی آشنا شوید.

محبوب ترین و خوشمزه ترین دسرهای ترکیه

باقلوا (Baklava)

یکی از خوشمزه ترین دسرهای ترکیه باقلواست که هم در بین محلی ها و هم در بین گردشگران این کشور محبوبیت بسیاری دارد. مردم ترکیه باقلوا را به عنوان میان وعده در کنار چای یا یک نوشیدنی گرم میل کرده یا آن را به عنوان دسر بعد از غذا سرو می کنند. باقلوا از لایه های خمیر آرد گندم به همراه یک شربت غلیظ تهیه می شود که بین لایه های آن نیز از فندق، پسته، گردو یا بادام پرشده است. باقلوای ترکی انواع مختلفی دارد که از بین آن ها می توان به باقلوا کورو (Kuru baklava)، باقلوای شکلاتی ترکیه (Çikolatalı Baklava) و باقلوای تیکه ای (Havuç dilimi baklava) اشاره کرد.

کونفه (Künefe)

کونفه، نوعی دسر خاورمیانه ای است. ریشه این دسر عربی است اما در کشورهایی مانند کشور یونان، کشور مصر و عثمانی سابق نیز تهیه می شده و امروز به عنوان یک دسر ترکی شناخته می شود. در این دسر از نوعی خمیر استفاده می شود که به صورت رشته ای برش داده شده است. به این رشته ها، رشته کاداییف (Kadayif) گفته می شود. رشته ها به صورت لایه ای بر روی هم قرار گرفته و برای پر کردن بین لایه ها نیز از پنیر بز استفاده می شود. پس از پخت کونفه، شربتی از آب، شکر و لیموترش تهیه شده و بر روی دسر ریخته می شود.

آشوره (Aşure)

دسر آشوره از موادی چون غلات، لوبیای سفید، نخود، انوع آجیل، میوه های تازه و خشک شده تهیه می شود. اهل سنت معتقدند که در روز دهم محرم کشتی نوح به ساحل رسید و آن هایی که در کشتی بودند از هرچه که در دسترس داشتند، برای تهیه غذا استفاده کردند و چیزی شبیه به آشوره به دست آمد. با این توصیف نام دیگر این دسر پودینگ نوح (Noahs pudding) است که با ترکیب این مواد تهیه می شود. مسلمانان ترکی در روزهای دهم تا پانزدهم محرم آشوره را در بین معروف ترین دسرهای ترکی تهیه کرده و به عنوان نذری برای دوستان و همسایگان خود می برند.

پروفیترول (Profiterole)

پروفیترول، در واقع همان نان خامه ای است. این دسر در بین بهترین دسرهای ترکی از خمیر پاف تهیه شده و درون آن با خامه پر می شود. در ادامه برای تزیین، روی پروفیترول ها را با شکلات می پوشانند.

دوندورما (Dondurma)

دوندورما، نوعی بستنی سنتی است که که بافتی نرم داشته و غلیظ تر از بستنی های معمولی است. نکته جالب توجه در مورد این بستنی، دیر آب شدن آن است که آن را کمی متفاوت تر کرده است. اگر به ترکیه سفر کردید، پیشنهاد می کنیم این بستنی را در بین خوشمزه ترین دسرهای ترکیه در خیابان ها و بازارهای ترکیه از فروشندگان تهیه نمایید. بستنی فروش های خیابانی دوندورما را همراه با حرکات جالب نمایشی برای شما آماده می کنند.

قازاندیبی (Kazandibi)

قازاندیبی یکی از معروف ترین دسرهای ترکی است که در گذشته یکی از شیرینی های مخصوص دربار سلطنتی عثمانی بوده است. قازاندیبی در واقع یک نوع پودینگ شیری و کاراملی است که به دلیل رنگ قهوه ای رویه آن به این نام خوانده می شود. قازاندیبی به معنای ته دیگ است. این دسر را در انتهای قابلمه یا دیگ درست می کنند و می گذارند تا زیر آن کمی ته گرفته و قهوه ای شود و سپس آن را به همراه بستنی سرو می کنند. این دسر ظاهری هوس انگیز دارد و در کشور ترکیه به عنوان یکی از بهترین دسرهای ترکی شناخته می شود.

پودینگ برنج (Sütlaç)

پودینگ برنج در واقع یک نوع دسر غربی است که در ترکیه نیز تهیه شده و طرفداران زیادی در این کشور دارد. این غذا چیزی شبیه به همان شیر برنج خودمان است که با برنج، آردبرنج، شیر، شکر و آب تهیه می شود. این دسر معمولا در کافه ها و رستوران ها سرو شده و روی آن نیز با دارچین تزیین می شود.

تاووک گوگسو (Tavuk Göğsü)

یکی دیگر از پودینگ های پرطرفدار ترک ها که در بین سلاطین عثمانی نیز محبوبیت زیادی داشته، تاووک گوگسو نام دارد. تاووک گوگسو به معنای سینه مرغ می باشد و دلیل نامگذاری این دسر نیز به خاطر گوشت مرغی است که در تهیه آن بکار رفته است. برای درست کردن این دسر، گوشت مرغ را به مدت طولانی با شیر می پزند تا جایی که هیچ اثری از طعم مرغ در آن باقی نمی ماند. این پودینگ مزه ای شبیه به پودینگ برنج داشته و بسیار لذیذ و خوشمزه است. تاووک گوگسو را عموما با یک لایه کامل دارچین بر روی آن سرو می کنند.

لقمه (Lokma)

لقمه یکی از بهترین دسرهای ترکی است که به راحتی می توانید در بازارها و خیابان ها از دست فروشان تهیه نمایید. برای تهیه این دسر تکه های کوچکی از خمیر را در روغن سرخ کرده و در یک شربت غلیظ قرار می دهند.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: همگردی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2118

به "محبوب ترین و خوشمزه ترین دسرهای ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین و خوشمزه ترین دسرهای ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید