شکنندگی فرایند بهبود اقتصاد چین؛ نگرانی عظیم اقتصاد جهانی

به گزارش دَبی بلاگ، فرایند بهبود مالی چین از بحران کرونا مدتی است که شروع شده، اما شکننده بودن این فرایند نشان می دهد که سایر کشورهای دنیا نیز راستا طولانی و سختی تا بهبود کامل پیش رو دارند.

شکنندگی فرایند بهبود اقتصاد چین؛ نگرانی عظیم اقتصاد جهانی

آمارهای به روزرسانی شده از شرایط شاخص های کلیدی اقتصاد چین در ماه می (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد) نشان می دهد که شاخص فراوری صنعتی، مخارج مصرف کنندگان و سرمایه گذاری در این کشور همچنان رو به بهبود است، اما رشد شاخص ها هنوز به حدی نیست که بتوان نشانه هایی از یک بهبود سریع اصطلاحاً V شکل را در آنها مشاهده کرد.

یک نگرانی عظیم برای اقتصاد دنیای این است که اگر شاخص های اقتصادی و اطمینان مصرف کنندگان در چین -که موفقیت چشمگیری در مهار کرونا داشته است- خیلی سریع به حالت عادی بازنگردد، از هیچ کشور دیگری نمی توان چنین انتظاری داشت. از طرفی شیوع مجدد ویروس کرونا در پکن بار دیگر نگرانی ها درباره شروع موج تازه ای از شیوع این ویروس همه گیر را به اوج رسانده و اوضاع را پیچیده تر از قبل نموده است.

شاون روشه، اقتصاددان ارشد حوزه آسیا-پاسیفیک در مؤسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز، با اشاره به اینکه شاخص های اطمینان مصرف کننده و شرکت های خصوصی در چین همچنان در سطحی پایین است، می گوید: تجربه چین فعلاً نشان می دهد که راستا سختی برای بازگشت پیش روی اقتصاد دنیای است. ما هنوز انتظار داریم که شرایط در نیمه دوم امسال میلادی به روال عادی بازگردد، اما شاید انتظار جهش تقاضای فروخورده محقق نگردد.

شاخص قیمت واحدهای مسکونی نوساز که در ماه می سریع ترین رشد خود در 7 ماه اخیر را به ثبت رسانده، یکی از نقاط روشن اقتصاد چین است. شاخص فراوری صنعتی در ماه می 4.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. شاخص خرده فروشی اگرچه در ماه می نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.8 درصد کاهش یافته اما در مقایسه با افت 7.5 درصدی آن در ماه آوریل (در مقایسه با ماه مشابه سال قبل) نشان دهنده بهبود قابل توجهی است. از طرفی فراوری فولاد در چین به رکورد تاریخی خود رسیده است. با این حال، سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در چین طی دوره پنج ماهه نخست امسال میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 6.3 درصد کاهش نشان می دهد.

تداوم فرایند ضعیف سرمایه گذاری بخش خصوصی و رفتار محتاطانه مصرف کنندگان در چین نشان می دهد که هنوز نه تقاضای داخلی و نه تقاضای دنیای برای محصولات چینی به سطح قابل قبول نرسیده است. شن جیان گوانگ، اقتصاددان ارشد شرکت تجارت الکترونیک JD.COM که یکی از عظیمترین شرکت های تجارت الکترونیک در چین و دنیا به شمار می رود، در این خصوص تأکید می نماید: نبود تقاضا اکنون مشکل اصلی اقتصاد چین است.

سیاست گذاران اقتصادی در چین حمایت از اقتصاد این کشور را به صورت محتاطانه ادامه می دهند. بانک مرکزی چین روز دوشنبه 16 ژوئن (26 خرداد) از تزریق 200 میلیارد یوان (28 میلیارد دلار) نقدینگی جدید به بازار این کشور اطلاع داد، مجوز تمدید مهلت بازپرداخت وام های قبلی را صادر کرد. با این حال اگر قرار باشد که نظام اقتصادی چین از بحران کمبود نقدینگی در امان بماند، احتمالاً بانک مرکزی چین باید در آینده نقدینگی بیشتری را تزریق کند.

چانگ شو، اقتصاددان ارشد بلومبرگ در حوزه اقتصاد آسیا، درباره شرایط اقتصاد چین پس از فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در این کشور می گوید: آنالیز های میدانی که توسط نهادهای دولتی چین صورت گرفته است، نشان می دهد که با گذشت چهار ماه از برداشته شدن محدودیت های مرتبط با ویروس کرونا در چین، شرکت های عظیم این کشور هنوز به ظرفیت کامل فراوری بازنگشته اند. این چالش برای شرکت های کوچکتر به مراتب جدی تر است. این شرایط ناشی از نبود تقاضای کافی -چه در بازار داخلی و چه در بازارهای خارجی- است.

جدیدترین آمارهای اقتصادی چین در حالی منتشر شده است که اختلافات درباره چشم انداز اقتصاد دنیای و فرایند بهبود آن از بحران کرونا افزایش یافته است. در آمریکا لری کادلو رئیس شورای ملی اقتصاد این کشور در مصاحبه ای با سی ان ان اعلام نموده است که شانس بسیاری زیادی برای بهبود V شکل در اقتصاد آمریکا وجود دارد؛ این در حالی است که تنها چند روز قبل جروم پاول رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) هشدار داد که بهبود اقتصاد این کشور مدتی به طول خواهد انجامید.

اقتصاددان شرکت خدمات اقتصادی و بانکداری مورگان استنلی نیز می گویند اقتصاد دنیای در حال پشت سر گذاشتن یک رکود شدید اما کوتاه است و در سه ماهه پایانی امسال میلادی به سطح قبل از بحران کرونا بازخواهد گشت. اقتصاددانان مورگان استنلی به سرپرستی چتان اهیا اقتصاددان ارشد این بانک آمریکایی، اخیراً طی یادداشتی تأکید نموده اند که با توجه به آمارهای اخیر و اقدامات حمایتی دولت ها، بیش از پیش مطمئن شده اند که پیش بینی های آنها مبنی بر بهبود سریع و V شکل اقتصاد دنیای تحقق خواهد یافت.

هفته گذشته صندوق بین المللی پول هشدار داد که اقتصاد دنیای با سرعتی کمتر از انتظار در حال بهبود است و به همین دلیل نااطمینانی های عمیق درباره چشم انداز اقتصاد دنیای همچنان وجود دارد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نیز اخیراً پیش بینی نموده است که حتی اگر ویروس کرونا در امسال میلادی مهار گردد، باز هم اقتصاد دنیای نسبت به سال گذشته 6 درصد کوچکتر خواهد شد.

آینده این پیش بینی ها به فرایند شیوع ویروس کرونا بستگی خواهد داشت. هفته گذشته اعلام شد که ویروس کرونا بار دیگر در پایتخت چین شیوع پیدا نموده و حدود 100 نفر از مبتلایان به این ویروس در شهر پکن طی روزهای پایانی هفته شناسایی شده اند. این اتفاق می تواند یک آزمون عظیم برای سنجش میزان موفقیت راهبرد چین در مهار ویروس کرونا باشد.

هلن کیائو، اقتصاددان ارشد حوزه چین در بانک آو آمریکا، در این خصوص می گوید: شیوع دوباره ویروس در پکن نشان می دهد که فعالیت های اقتصادی در چین بار دیگر در معرض خطر قرار گرفته است.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9612

به "شکنندگی فرایند بهبود اقتصاد چین؛ نگرانی عظیم اقتصاد جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکنندگی فرایند بهبود اقتصاد چین؛ نگرانی عظیم اقتصاد جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید