زیرساختهای صادراتی مازندران نامناسب است، مرکبات محروم از یارانه

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران - گروه استان ها: سالانه بیش از دو میلیون تن مرکبات در مازندران تولید می شود اما سهم استان از صادرات کم است.

زیرساختهای صادراتی مازندران نامناسب است، مرکبات محروم از یارانه

حسین اکبری رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران بعدازظهر چهارشنبه در کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران گفت: برای صادرات محصولات کشاورزی نیازمند زیرساخت های مناسب هستیم زیرا اگر از کشاورزی حمایت نشود، حق وحقوق این بخش پایمال می شود و باید برای برطرف آن برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های صادراتی باید فراهم شود گفت: در حال حاضر ازنظر حمل ونقل با مشکل روبرو هستیم و شرکت بین المللی حمل ونقل در استان نداریم.

محمد جعفری رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران نیز با اشاره به اینکه دفاتر مرکزی شرکت های حمل ونقل در خارج از استان ازجمله مشهد واقع شده است گفت: ایجاد شرکت مناسب حمل ونقل لازم است.

جعفری بابیان اینکه مازندران از داشتن شرکت حمل ونقل محروم است، حمایت از صادرکننده را امری ضروری دانست و گفت: مسئولان استان دغدغه حمایت از بخش صادرات و خصوصی دارند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه سیب زمینی در حمایت دولت و سبد خانوار قرار می گیرد گفت: چرا پرتقال تامسون جزو سبد خانوار قرار نمی گیرد.

مرکبات مازندران از یارانه محروم است

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی مازندران به نامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی درباره سیب زمینی به روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها اشاره کرد و گفت: طبق این نامه باید به مدت سه سال برای صادرات محصول سیب زمینی تسهیلات یارانه ای پرداخت شود درحالی که برای مرکبات مانند پرتقال و کیوی چنین مصوبه ای در نظر گرفته نشده است.

جعفری گفت: اگر مازندران قطب محصولات کشاورزی بوده و میزان تولیدش بیش از نیاز کشور است که باید مازاد مصرف صادر شود و برای صادرات، صادرکننده نیازمند حمایت و یارانه است.

احمد اصغری عضو اتاق بازرگانی مازندران و کشور نیز در این جلسه گفت: حمل ونقل از زیرساخت های صادراتی به شمار می رود درحالی که از داشتن کامیون یخچال دار محروم هستیم.

وی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه ها در کشور یکسان است گفت: در حال حاضر دو تا سه درصد یارانه برای صادرات محصولات پرداخت می شود که جوابگوی نیازها نیست.

وی بابیان اینکه سه کرسی خوب اتاق بازرگانی کشور مربوط به مازندران است یادآور شد: باید از ظرفیت های این کمیسیون ها بهره گیری کنیم.

توجه ویژه به گردشگری در برنامه ششم توسعه

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کشور به برگزاری اجلاس گردشگری شرق کشور اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه نیز به صنایع دستی و گردشگری توجه اساسی شده است.

میران نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم در این جلسه گفت: بخش کشاورزی درصد بالایی از اشتغال را در کشور به خود اختصاص می دهد و باید از این بخش حمایت بیشتری شود.

وی گفت: ارائه تسهیلات با کارمزد و سود بالا دردی را از کشاورزی دوا نمی کند و نیاز است تا از فعالان کشاورزی حمایت بیشتری شود.

وی با تأکید بر اینکه نهادهای حمایتی باید به کمک بخش کشاورزی بیایند گفت: مازندران در حال حاضر رتبه اول صادرات مرغ را در کشور بر عهده دارد.

حسین اکبری دبیر ستاد اجرایی خانه کشاورز مازندران نیز گفت: متأسفانه کشاورزی مظلوم واقع شده است در حالی طبق اصل 44 باید به بخش های غیردولتی توجه اساسی شود.

وی گفت: دولت باید از تشکل ها و نهادهای مردمی حمایت و به عنوان ناظر عمل کند زیرا بخش غیردولتی کار خود را می داند.

اکبری با اشاره به اینکه باید به مکانیزاسیون کشاورزی اساسی شود، شرح داد: در فرایند کاشت، داشت، صادرات و مکانیزاسیون مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

دبیر ستاد اجرایی خانه کشاورزی مازندران اضافه نمود: اگر بتوانیم از برنامه های بخش های کشاورزی حمایت شود، چالش های فراروی برطرف می شود.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5835

به "زیرساختهای صادراتی مازندران نامناسب است، مرکبات محروم از یارانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساختهای صادراتی مازندران نامناسب است، مرکبات محروم از یارانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید