رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان خبرداد؛ صاحبان 4 کارت بانکی تعیین کنندگان اصلی قیمت خودرو دربازار

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: در شرایطی که با اعلام قیمت جدید خودروها، فضا برای توزیع رانت و واسطه گری همچنان فراخ است، رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازی (در دوره دهم مجلس شورای اسلامی) می گوید سود همزمان مصرف کنندگان و تولید کنندگان خودرو، در حذف رانت و واسطه گری است، چه آنکه منتفعان اصلی در وضع فعلی، دلالان هستند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان خبرداد؛ صاحبان 4 کارت بانکی تعیین کنندگان اصلی قیمت خودرو دربازار

به گزارش خبرنگاران با بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو و اعلام نرخ های جدید، کماکان فاصله ای فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروها به چشم می آید و بنابراین بساط رانت و واسطه گری همچنان (در بازار خودرو) پهن است. با توجه به سیاست قیمت گذاری دستوری (سرکوب قیمت) که در این سال ها توسط نهادهای مختلف (از دولتی ها گرفته تا شورای رقابت) اجرا شده، خودروسازان مجبورند محصولات شان را با نرخ های دستوری بفروشند. این در حالی است که با توجه به واقعیت های اقتصادی به ویژه تورم انتظاری، قیمت های ارائه شده در بازار بسیار بالاتر از نرخ های دستوری بوده و از همین رو رانتی گسترده از ناحیه دو نرخی بودن خودرو ایجاد شده است. هرچند انتظار می رفت دولت با توجه به شرایط اقتصادی، زیاندهی خودروسازان و به حاشیه رفتن مصرف کنندگان واقعی در بازار خودرو، قیمت گذاری دستوری را حذف و تعیین قیمت را به حاشیه بازار بسپرد، اما ناگهان شورای رقابت از راه رسید و دوباره اختیار قیمت گذاری را به دست گرفت. اوایل این هفته نیز قیمت جدید خودروهای داخلی با توجه به دستورالعمل شورای رقابت تعیین شد، قیمت هایی که بسیار پایین تر از نرخ های بازار است. با توجه به این شرایط، بازار خودرو همچنان منبع توزیع رانت خواهد بود و دلالی و واسطه گری نیز در آن ادامه می یابد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و مسوولان و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند راه نجات بازار خودرو از رانت، حذف دلالی و واسطه گری است. در این مورد، رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازی (در مجلس دهم) با بیان اینکه با حذف واسطه ها، رانت کلان چندهزارمیلیاردی از بین خواهد رفت، می گوید: در حال حاضر منتفع واقعی خودروسازی در ایران دلالان و واسطه ها هستند. محمدرضا نجفی در گفت و گو با ایسنا می افزاید: شهروندان حق دارند از هزینه های ناموجه تولید خودرو که ناشی از فساد یا خطاهای مدیریتی است، گله مند باشند؛ از آن سو اگر خودروسازان نیز با قیمت های منطقی و اصولی محصولات شان را نفروشند، از گردونه تولید خارج خواهند شد. وی می گوید: حذف واسطه ها و دلالان در بازار خودرو می تواند راه حل کوتاه مدت برای خروج از این وضع باشد.

نجفی با برشمردن برخی موارد رانتی در بازار خودرو طی تحقیق و تفحص از خودروسازی، تاکید می کند: ما در بررسی های خود متوجه شدیم با 4 کارت بانکی حدود هزار و 300 خودرو خریداری شده و طبعا (صاحبان) این 4 کارت تعیین کننده قیمت در بازار می شوند. وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد 80 درصد خودروهای مراجعه کننده برای گارانتی سه ماهه، تغییر مالک داشته اند، تاکید می کند: این موضوع نشان می دهد درصد بالایی از ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی، مصرف کننده نهایی نبوده اند. وی در نهایت تاکید می کند که برای خروج از این وضع، یکی از راه حلها استفاده از ابزارهای نوین از جمله توزیع خودرو در بورس کالا است.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9018

به "رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان خبرداد؛ صاحبان 4 کارت بانکی تعیین کنندگان اصلی قیمت خودرو دربازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان خبرداد؛ صاحبان 4 کارت بانکی تعیین کنندگان اصلی قیمت خودرو دربازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید