درگذشت رابرت موگابه

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس جمهور فعلی زیمبابوه از درگذشت رابرت موگابه در سن 95 سالگی اطلاع داد.

درگذشت رابرت موگابه

رابرت موگابه رئیس جمهور و نخست وزیر اسبق زیمبابوه در سن 95 سالگی درگذشت.

امرسون منانگاگوا رئیس جمهور فعلی زیمبابوه در توئیتر مرگ موگابه را بدون اشاره به زمان دقیق وقوع آن تایید نموده و نوشت: موگابه یک هوادار آفریقا بود که عمرش را صرف قدرتمندسازی و آزادی مردم زیمبابوه کرد.

منانگاگوا در ادامه نوشت: رفیق موگابه یک تمثال آزادی و یک هوادار آفریقا بود که حیاتش را صرف قدرتمند کردن و آزادسازی مردمش کرد و مشارکت های او در تاریخ کشور و قاره ما هرگز فراموش نخواهد شد. ما امیدواریم روح او غرق در آرامش باشد.

رویترز از مرگ موگابه در کشور سنگاپور خبر داده است. سال گذشته حدس های در مورد وخامت وضعیت جسمانی موگابه و مراجعات مکرر او به کشور سنگاپور به منظور انجام معالجات و درمان منتشر شد.

به گزارش پرس اسوسیشن، رابرت موگابه که زاده کشور رودزیای سابق است و در سال 1963 پایه گذار جنبش اتحاد ملی آفریقای زیمبابوه موسوم به زانو(ZANU) بود که به عنوان جنبش مقاومتی علیه حاکمیت استعمارگرانه بریتانیا در آن منطقه فعالیت می کرد.

این جنبش در ادامه در کشور تازه تاسیس زیمبابوه تبدیل به حزب حاکم اتحاد ملی آفریقای زیمبابوه-جبهه میهن پرست یا به اصطلاح حزب زانو-پی اف بدل شد؛ حزبی که تا زمان استعفای موگابه از قدرت در سال 2017 تحت رهبری وی قرار داشت.

موگابه در سال 1980 نخست وزیر کشور تازه تاسیس جمهوری زیمبابوه شد و هفت سال بعد از آن به ریاست جمهوری این کشور رسید؛ ریاست جمهوری که تا سال 2017 ادامه پیدا کرد.

او در سال 2000 کمپینی را برای خلع ید کشاورزان سفید پوست در زیمبابوه از اراضی شان به راه انداخته و در ادامه این اراضی را به سیاهپوستان زیمبابوه برگرداند هر چند که این کمپین او منجر به وقوع یک قحطی شد.

موگابه در دوران حضورش در قدرت در زیمبابوه با رویکرد تسلط آهنین و سفت وسخت و تقریبا مادام العمر بر قدرت عمل کرد هر چند که کوشش می کرد با برگزاری انتخابات های مناقشه برانگیز که بعضا از سوی مخالفان با اتهام وقوع تقلب همراه می شد، به قدرتش مشروعیت بخشد.

با این حال انتها در نوامبر 2017 موگابه تحت فشارهای حاکمان ارتش مجبور به استعفا در سن 93 سالگی شد.

در نامه ای منسوب به موگابه که در مجلس زیمبابوه قرائت شد آمده است: تصمیم من برای استعفا داوطلبانه بوده و ناشی از نگرانی من نسبت به رفاه مردم زیمبابوه و تمایلم برای اجرای یک انتقال قدرت غیر خشونت آمیز و آرام در کشورم بوده است.

در دوران حضور موگابه در قدرت در زیمبابوه مردم این کشور شرایط مالی سختی را تجربه کردند و این کشور بعضا با تورم های نجومی و وضعیت ناگوار مالی دست به گریبان بود.

بعضی رسانه ها گزارش دادند که گروه هایی از مردم در زیمبابوه با شنیدن خبر درگذشت موگابه خوشحال شده و با خودروها در خیابان به بوق زدن پرداختند.

رهبری حدودا 40 ساله موگابه بر زیمبابوه دورانی همراه با سرکوب مخالفان سیاسی، وقوع اتفاقات خشونت آمیز و برگزاری انتخابات هایی با مناقشه برگزاری تقلب و سواستفاده های حقوق بشری و فساد همراه بوده است.، ایسنا

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2597

به "درگذشت رابرت موگابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت رابرت موگابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید