دراگون سرنشین دار آماده برای پرواز؛ سفر به فضا از خاک آمریکا پس از یک دهه

به گزارش دَبی بلاگ، حدود یک ماه دیگر و در تاریخ 7 خرداد پس از نزدیک به یک دهه فضانوردان آمریکایی باری دیگر از خاک این کشور و این بار با فضاپیمای دراگون سرنشین دار (Crew Dragon) اسپیس ایکس (SpaceX) به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام خواهند شد. ماموریتی که آغازگر دورانی جدید در صنعت فضایی خواهد بود.

دراگون سرنشین دار آماده برای پرواز؛ سفر به فضا از خاک آمریکا پس از یک دهه

ناسا شب گذشته تاریخ اولین پرتاب سرنشین دار فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس را بیان کرد. در این ماموریت Doug Hurley و Bob Behnken، فضانوردان ناسا، سوار بر فضاپیمای دراگون سرنشین دار به ایستگاه فضایی بین المللی سفر خواهند کرد. دو فضانورد که پیش از پیوستن به ناسا در ارتش ایالات متحده حضور داشته اند و البته سابقه سفر فضایی را نیز در کارنامه خود دارند.

پس از بازنشستگی شاتل های فضایی در سال 2011 هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا اعزام نشده است. ناسا پس از بازنشستگی شاتل های فضایی تصمیم گرفت تا برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی با شرکت های خصوصی همکاری کند. قراردادهایی با شرکت های اسپیس ایکس و بوئینگ بسته شد و این دو شرکت مشغول طراحی و ساخت فضاپیماهایی جدید شدند. اکنون این کوشش ها به نتیجه رسیده است و بالاخره اولین پرتاب سرنشین دار یک شرکت فضایی خصوصی تا حدود یک ماه دیگر انجام خواهد شد. ماموریتی که شروع دورانی جدید در صنعت فضایی خواهد بود.

این ماموریت تاریخی اما به دلیل شیوع ویروس کرونا احتمالا تماشاگر زیادی نخواهد داشت. بر خلاف فرایند معمول که مردم بسیاری در سواحل فلوریدا به نظاره پرتاب فضاپیما از مرکز فضایی کندی ناسا می نشستند احتمالا این بار تنها عده محدودی از خبرنگاران و گزارشگران اجازه حضور در سایت پرتاب را خواهند داشت. طبق اعلام ناسا این سازمان فضایی توصیه های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده را در نظر خواهد گرفت. حتی با توجه به شرایط بیماری کرونا در هفته های پیش رو احتمال به تعویق افتادن این ماموریت نیز وجود دارد. با این حال فعلا همه چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت.

شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت های ناسا را متوقف نموده است. فعالیت های مربوط به ایستگاه فضایی اما هنوز ادامه دارد. روز گذشته (آدینه 29 فروردین) نیز دو فضانورد ناسا به همراه یک فضانورد روس از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشتند. حدود ده روز پیش نیز سه فضانورد روانه ایستگاه فضایی شدند.

ایستگاه فضایی بین المللی از سال 2000 تا کنون بدون وقفه میزبان فضانوردان بوده است. کشورهای زیادی در پروژه های مختلف مربوط به ایستگاه فضایی بین المللی همکاری می نمایند، اما مسئولیت اصلی بر عهده آمریکا و روسیه است. البته سازمان فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا نیز مسئولیت بخش هایی از ایستگاه فضایی بین المللی را بر عهده دارند. از سال 2011 و با بازنشستگی شاتل های فضایی نقش روسیه در اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بسیار پررنگ شد.

در این سال ها ناسا برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین المللی راهی جز استفاده از فضاپیمای سایوز روس ها نداشت. سفری که رزرو هر جایگاه آن چیزی در حدود 80 میلیون دلار برای ناسا هزینه داشت.

سال ها انتظار برای پرتاب دراگون سرنشین دار

برنامه شرکت های بوئینگ و اسپیس ایکس برای ساخت فضاپیمای سرنشین دار از سال 2014 سرعت بیشتری گرفت و جدی تر دنبال شد. اسپیس ایکس در سال 2014 بر اساس قرارداد خود با ناسا بودجه ای 2/6 میلیارد دلاری دریافت کرد. طبق برنامه های اولیه قرار بود اولین پرتاب سرنشین دار فضاپیماهای شرکت های خصوصی در سال 2017 انجام گردد. با این حال طراحی و توسعه این فضاپیماها چند سال بیشتر از پیش بینی های اولیه طول کشید.

در نهایت اسپیس ایکس از سال گذشته آزمایش های اصلی فضاپیمای دراگون سرنشین دار را شروع کرد و اکنون برای آخرین پرتاب آزمایشی این فضاپیما آماده می گردد. اسفند سال 1397 اسپیس ایکس در ماموریت Demo-1 در سفری بدون سرنشین و آزمایشی فضاپیمای دراگون سرنشین دار را روانه ایستگاه فضایی کرد. پس از آن نیز تست های دیگری روی این فضاپیما انجام شد. ماموریت پیش رو که Demo-2 نام دارد آخرین تست فضاپیمای دراگون سرنشین دار خواهد بود و در صورت موفقیت این ماموریت این فضاپیما وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

فضاپیمای استارلاینر (Starliner) بوئینگ نیز اکنون مراحل آزمایشی خود را پشت سر می گذارد. هر چند که یکی از تست های اخیر این فضاپیما با موفقیت کامل همراه نبود.

هر دو شرکت برنامه هایی را نیز در زمینه گردشگری فضایی دنبال می نمایند تا افراد علاقه مند، و البته سرمایه دار، را با فضاپیماهای شان به مدار زمین و حتی فراتر از آن ببرند.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7884

به "دراگون سرنشین دار آماده برای پرواز؛ سفر به فضا از خاک آمریکا پس از یک دهه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دراگون سرنشین دار آماده برای پرواز؛ سفر به فضا از خاک آمریکا پس از یک دهه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید