جنگل های عجیبی که یک شبه سبز می شوند!

به گزارش دَبی بلاگ، جنگل های شهری چین

از چند سال پیش، در شهرهای چین هزاران درخت کاشته شد تا با ایجاد جنگل های شهری، آلودگی های هوا از بین برود، به زیباسازی شهر یاری گردد و در مکان های عمومی هم سایه های خنکی به وجود بیاید. در این سال ها برای ایجاد فضای سبز کوشش زیادی انجام شد اما اگر درباره گذشته این درختان آنالیز کنید معین می گردد که بسیاری از آن ها از جای دیگری به مناطق شهری آورده شده اند. در واقع ساکنان شهرها یک روز صبح از خواب بیدار می شوند و ناگهان با ده ها درخت بزرگ روبرو می شوند که از مناطق دیگر به اینجا منتقل شده اند، درست مثل جنگل هایی که یک شبه سبز شده اند! اگر می خواهید با این جنگل های شهری چین بیشتر آشنا شوید، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

جنگل های عجیبی که یک شبه سبز می شوند!

در شهرهای بزرگ چین درختان زیادی را می بینید که به جنگل های شهری معروفند و در سالیان اخیر تعداد آن ها بیشتر شده تا آلودگی های شهری را از بین برود و سایه های خنکی برای استراحت فراهم نمایند. اما بسیاری از این درختان، مراحل رشد را در محل فعلی خود نگذرانده اند بلکه اول در روستاها رشد نموده اند و بعد به شهرها منتقل شده اند. پرستون، عکاس چینی سال هاست که در پروژه ای به عکس برداری از کناره رودخانه یانگتز مشغول است و از 5 سال پیش متوجه روند پیوند درختان در این ناحیه شده است. به عقیده او با انتقال درختان از روستا ها به شهرها، از مفهوم کلی فضای سبز سوء برداشت شده است چون در این جابجایی ها تعدادی از درختان سرسبز نابود می شوند.

در سال 2013، پرستون به روستای کوچکی به اسم Xialiu رفت و چشمش به یک درخت انجیر زیبای 300 ساله افتاد. از آن جایی که در نزدیکی این روستا یک سد ساخته شده بود قرار بر این بود که این روستا هر چه زودتر تخلیه و نابود گردد. برای همین پرستون که عکاسی حرفه ای بود تصمیم گرفت تا قبل از خراب شدن روستا، برای ثبت در تاریخ عکس هایی از آن بگیرد. سه ماه بعد پرستون دوباره به روستا برگشت اما با یک ویرانه روبرو شد؛ نه فقط خانه ها بلکه حتی درخت کهنسال هم از بین رفته بود! او از اهالی شهر سراغ درخت را گرفت و فهمید که درخت انجیر به همراه دیگر درختان قدیمی به قیمت 10 هزار پوند فروخته و به تپه های دور دست منتقل شده اند. در بین تمام درختان قدیمی روستا، درخت انجیر 300 ساله از همه بزرگ تر بود، درختی که به یک هتل 5 ستاره در شهر بینچوان منتقل شده بود که حدود 2 ساعت رانندگی تا روستا فاصله داشت.

پرستون به این شهر رفت تا وضعیت درخت را از نزدیک ببیند و همین که به آنجا رسید فهمید که درخت در یک زمین خالی کاشته شده و هتل حتی هنوز ساخته هم نشده است. صحنه غم انگیزی بود، او که قبلا درخت را در خانه اصلی اش دیده بود حالا نمی توانست آن را در خانه جدیدش در این حال و روز ببیند. درخت انجیر در روستا سرسبز بود و برگ و میوه داشت و روستاییان زیادی در کنارش زندگی می کردند اما امروز تمام برگ هایش از دست رفته و از آن چیزی به جز شاخه و ساقه باقی نمانده بود. پرستون در سال 2017 دوباره به این شهر رفت اما خبری از درخت بود! درخت دو سال پیش خشک شده بود! او خشک شدن درخت را نتیجه جابجایی درختان می دانست چون این درخت نتوانست با محیط زندگی جدیدش وفق پیدا کند و از بین رفت.

در چین برای سرسبزی شهرها از جنگل های شهری و پیوند درختان زیاد استفاده می گردد و تعدادی از درختانی که در سالیان اخیر در شهرها می بینید مراحل رشد اولیه خود را در روستاها گذرانده و بعد از اینکه به رشد مشخصی رسیدند از ریشه کنده و به شهرهای دور دست منتقل شده اند تا رشد خود را در شهرهای جدید ادامه دهند. اما در این جابجایی گاهی اصلا توجهی نمی گردد که آیا آب و هوای جدید به درخت سازگار است یا نه! مثلا گاهی به درختانی برمی خورید که در ویتنام رشد نموده اند و الان به شهرهایی منتقل شده اند که آب و هوای سردشان برای درخت اصلا خوب نیست! و حالا برای اینکه درخت در این شرایط آب و هوایی نامساعد از بین نرود باید دور آن را با پلاستیک های بزرگ بپوشانند.

تصور کنید مردم شهرها یک صبح از خواب بیدار می شوند و در کنار میدان اصلی شهر، درختان جدیدی را می بینند که تا دیشب خبری از آن ها نبود. درختانی که تا همین دیروز در روستاها بودند و حالا برای ایجاد جنگل های شهری و تمیزی و زیبایی شهرها به این محل فرستاده شده اند. پرستون که به زندگی درختان پیوند زده شده علاقه مند بود تصمیم گرفت تا زندگی درختانی که برای ایجاد جنگل های شهری از مکان های دیگر به مکان های جدید آورده شدند را آنالیز کند او در این مدت عکس هایی از این درختان ثبت کرد که در کتاب فارست به چاپ رسیده است.

در چین ترکیب فضای سبز با زندگی شهری در سالیان اخیر محبوبیت زیادی پیدا نموده که یکی از آن ها جنگل های عمودی است! از همان جنگل هایی که قبلا فقط در میلان و سنگاپور دیده شده بود و سال جاری چین هم به آن ها اضافه شده است. این جنگل عمودی از 3 هزار گیاه تشکیل شده که هر روز حجم زیادی از دی اکسید کربن را به اکسیژن خالص تبدیل می نماید. از طرفی این جنگل های عمودی اصلا جای زیادی را اشغال نمی نمایند و انگار فقط برای زندگی های شهری و جنگل های شهری درست شده اند. این جنگل های عمودی در کنار برج ها و آسمان خراش ها تضاد جالبی را به وجود آورده که به زیبایی چشم اندازهای شهری هم یاری نموده است. امروز در تصاویری که از شهر نانجینگ چین می بینید این جنگل های عمودی که به تازگی افتتاح شده اند یکی از اصلی ترین نمادهای شهر به حساب می آیند و گردشگران زیادی از آن ها دیدن می نمایند. مطمئنا شهرهای بزرگ و پرجمعیت با وجود فضای سبز، هم تمیز تر هستند و هم جای بهتری برای زندگی.

منبع: amusingplanet.com

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: الی گشت
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3098

به "جنگل های عجیبی که یک شبه سبز می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های عجیبی که یک شبه سبز می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید