اسقاط خودرو در کما

به گزارش دَبی بلاگ، خودرو های فرسوده به معضل بزرگی برای شهر های کشور تبدیل شده اند، عمر مفید خودرو های فراوری داخل با توجه به کیفیت شان در حدود 10 سال است، اما مدت سن مجاز وسایل نقلیه شخصی در کشور به طور میانگین 20 تا 25 سال است.

اسقاط خودرو در کما

اعتماد در ادامه نوشت: به گفته مسئولان این حوزه هر خودروی فرسوده بیش از دو برابر یک خودروی استاندارد سوخت مصرف می نماید که بر این اساس اگر این خودرو ها از رده خارج شوند، علاوه بر کاهش آلودگی هوا، می توان از مصرف بی رویه سوخت نیز جلوگیری کرد، به همین دلیل در دولت های مختلف همیشه بر لزوم اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور تاکید شده و طرح هایی نیز در این راستا اجرایی شده است، اما این طرح ها جوابگوی تمام احتیاج کشور نبوده و در بعضی موارد نیز شاهد توقف اجرای طرح ها بوده ایم.

بر این اساس اسحاق جهانگیری حدود چهار ماه پیش و در اوایل تیر ماه 1399 در جلسه شورای اقتصاد از سازمان برنامه و بودجه خواست تا به منظور پیشبرد طرح های مربوط به بهینه سازی مصرف سوخت و از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، راه حل عملیاتی تهیه و تا مرداد ماه به شورای اقتصاد ارایه کند، اما به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور نه تنها این موضوع تا به امروز اجرا نشده بلکه پیشنهاداتی که این انجمن در این مدت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز داده به دست فراموشی سپرده شده است.

نبود خروجی از مصوبات در سه سال اخیر

سیدامیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در این باره می گوید: متاسفانه طی سه سال گذشته و در دولت دوازدهم هیچ برنامه ای در خصوص خروج خودرو های فرسوده اجرایی نشده است هر چند هر از گاهی مصوباتی صادر می شوند، اما در نهایت خروجی ندارند.

این عضو انجمن مراکز اسقاط کل کشور به یکی از طرح های این انجمن اشاره می نماید و ادامه می دهد: اخیرا پیشنهاد طرح جایگزینی 10 تا 20 درصد از خودرو های پیش فروش فوری با خودرو های فرسوده را به کمیسیون صنایع مجلس دادیم که در ابتدا مورد استقبال نهاده شد، اما تا به امروز هیچ اقدامی صورت نگرفته است و همچنان بیش از 80 هزار گواهی اسقاط بر روی دست مان مانده است.

احمدی در ادامه با انتقاد از بی توجهی به این موضوع می گوید: اخیرا زمزمه هایی هم در خصوص طرح جایگزینی و نوسازی خودرو های فرسوده سنگین در فضای مجازی و رسانه ها مطرح شده که بعید است با توجه به شرایط فعلی اجرایی گردد و به نظر می رسد تنها یک شوخی است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش میزان آلایندگی هوا می گوید: سال جاری زمستان در کنار موضوع وارونگی هوا (اینورژن) مردم با بیماری کرونا هم درگیر هستند و با توجه به اینکه موتوسیکلت های فرسوده 8 برابر خودرو های فرسوده آلودگی فراوری می نمایند طرح جایگزینی موتوسیکلت های فرسوده با موتور های برقی را هم داده ایم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

فعالیت 10 درصد از مراکز اسقاط خودرو

احمدی با تاکید بر اینکه دولت باید بر اساس قوانین موجود در زمینه نوسازی و بهینه سازی خودرو های فرسوده تسهیلات ارایه دهد، می گوید: در حال حاضر بخش عظیمی از خودرو های فرسوده باید با خودرو های نو جایگزین شوند که این موضوع تنها مربوط به خودرو های شخصی نیست و تاکسی ها و اتوبوس ها را هم دربرمی گیرد، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که خودروسازی های داخلی نمی توانند این مشکل را حل نمایند، این در حالی است که می توانند درصد کمی از طرح قرعه کشی را به این موضوع اختصاص دهند.

او در ادامه به بیکاری کارکنان مراکز اسقاط خودرو در کشور اشاره می نماید و می گوید: در حال حاضر 3 هزار نفر از پرسنل این مراکز بیکار شده اند و بیمه بیکاری می گیرند، مراکز اسقاط خودرو های فرسوده در کشور هم اکنون تنها با 10 درصد ظرفیت خود مشغول به کارند و 216 مرکز اسقاط خودرو تعطیل شده اند و این 10 درصد هم تنها برای تعداد محدودی از تاکسی های فرسوده ای است که به این مراکز مراجعه می نمایند.

تردد بیش از 3 میلیون خودروی فرسوده

بر اساس این گزارش؛ اسقاط خودرو های فرسوده در سال 1398 کمتر از 100 هزار خودرو بوده این در حالی است که طبق برنامه ریزی دولت باید بیش از یک میلیون خودرو در سال اسقاط می شد. معضل از رده خارج کردن خودرو های فرسوده در کشور، به عنوان مسئله ای برای بعضی صاحبان خودرو ها محسوب می گردد که باید هزینه زیادی برای نگهداری خودرو ها متحمل شوند، از سوی دیگر براساس مصوبه هیات دولت، به خودرو های بالای 25 سال و موتوسیکلت های بالای 10 سال، کارت سوخت تعلق نمی گیرد و به نظر می رسد که دولت، از رده خارج کردن این خودرو ها را در دستور کار خود قرار داده است.

براساس این تصمیم که از سال 1388 تا به امروز در جریان است، تمام وسایل نقلیه ای که شامل این قانون می شوند، امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده نمایند. اما سرنوشت مراکز اسقاط خودرو به واردات خودرو وابسته است زیرا واحد های اسقاط خودرو های فرسوده بر اساس واردات خودرو فعال هستند بر این اساس در سال 90، یک مصوبه از سوی دولت صادر شد که طبق این مصوبه هر وارد نماینده خودرو لازم بود برای واردات خودرو یک گواهی بگیرد که پس از آن تعداد این گواهی ها افزایش و به چهار گواهی هم رسید و زمانی که وارد نماینده اقدام به واردات خودرو می کرد باید این گواهی ها را عرضه می کرد، اما در حال حاضر که ممنوعیت واردات خودرو همچنان به قوت خود باقی است کار این واحد ها نیز با مشکل روبرو شده است و با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، صدور گواهی اسقاط نیز انجام نمی گردد.

نکته بسیار مهم این است که با توجه به مسائل ارزی شاید ممنوعیت واردات خودرو برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. برآورد ها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از 3 میلیون خودروی فرسوده و نزدیک به 10 میلیون موتوسیکلت فرسوده در سطح کشور تردد می نمایند و هرسال نیز به تعداد این خودرو های فرسوده افزوده می گردد، در صورتی که با برنامه ریزی دولت باید حداقل 800 هزار خودرو در سال اسقاط می شد تا در چند سال آینده این رقم به صفر می رسید که متاسفانه این اتفاق با وجود تحریم ها رخ نداد.

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13395

به "اسقاط خودرو در کما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسقاط خودرو در کما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید