اسرار پشت پرده تخلیه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق

به گزارش دَبی بلاگ، واشنگتن در حالی عقب نشینی نیروهای نظامی و سیاسی آمریکایی در عراق را به گسترش ویروس کرونا و حفاظت از امنیت اتباع خود مرتبط دانسته که بخشی از این نیروها در دو پایگاه تجمع نموده اند و شرایط مقابله با این ویروس در آمریکا نیز بحرانی است.

اسرار پشت پرده تخلیه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق

آمریکا طی روزهای اخیر دست به اقداماتی در عرصه میدانی عراق زده که قابل توجه و تامل است که در بخش زیر به آنها اشاره میگردد.

تحویل پایگاه هوایی القیاره و قائم

پنجشنبه هفته گذشته مایلز کاگینز سخنگوی ائتلاف بین المللی ضدداعش در توئیتی نوشت: فرماندهی نیروهای ائتلاف مقرهای این ائتلاف در پایگاه های عراق را به وزارت دفاع تحویل می دهد و صدها سرباز و مستشار نظامی، عراق را موقتاً برای حفظ سلامتی خود از ویروس کرونا ترک می نمایند. به همین دلیل، این ائتلاف پایگاه هوایی القیارة در جنوب موصل در استان نینوی را به نیروهای امنیتی عراق تحویل داد.

پایگاه نظامی قائم در الانبار نیز به همین دلیل از 10 روز پیش تخلیه شده و در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفته بود.

روز چهارشنبه نیز اعلام شد که نیروهای فرانسوی به دلیل حفاظت از خود در مقابل شیوع کرونا، عراق را ترک نمودهاند.

روز آدینه نیز سفارت آمریکا در بیانیه ای گفت: نظر به شرایط امنیتی و اقدامات محدود نماینده سفرها در نتیجه شیوع ویروس کرونا، وزارت امور خارجه دستور ترک کارمندان دولت آمریکا در سفارتخانه این کشور در بغداد، مرکز حمایت دیپلماتیک در این شهر و کنسولگری آمریکا در اربیل را صادر نموده است.

سفارت آمریکا ضمن درخواست از شهروندان خود برای ترک عراق در سریع ترین زمان ممکن، مطرح نمود: این سفارتخانه در بغداد به روی مراجعان بسته است و شهروندان آمریکایی مقیم اقلیم کردستان که نیازمند خدمات اضطراری هستند، میتوانند به پست های الکترونیک مربوطه مراجعه نمایند.

عقب نشینی از پایگاه K1

امروز نیز رسانه های کردی گفتند که نیروهای آمریکایی در حال تخلیه پایگاه K1 هستند و این احتمال وجود دارد که مقصد بعدی نظامیان آمریکایی، پایگاه حریر در استان اربیل باشد. منابع نظامی به همین دلیل اعلام نمودهاند که نیروهای آمریکایی از پایگاه الحبانیه و کاخ های ریاست جمهوری در موصل خارج نیز خواهند شد.

چرا عقب نشینی؟

عقب نشینی ها و تجمیع نیروهای آمریکایی در پایگاه های عین الاسد و حریر و همینطور خارج کردن نیروهای سیاسی از بغداد و اربیل و نیز اخطار خروج اتباع آمریکایی از عراق به دلیل ویروس کرونا در حالی که شرایط مقابله با کرونا طبق اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی که عراق را سومین کشور پیروز در مقابله با کرونا اعلام نموده جای تامل است.

این در حالیست که اولاً اگر قرار به مقابله با کرونا بود نیروهای آمریکایی به جای تمرکز در 2 پایگاه باید به کشور خود بازمی گشتند و در ثانی شرایط مقابله با شیوع کرونا در خود آمریکا بسیار نامطلوب بوده و این کشور در حال ورود به یک بحران تمام عیار است، بطوری که 125 هزار نفر از جمعیت مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا بوده و روزانه حدود 20 هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می شوند.

نکته مهمتر اینکه باید در نظر داشت که 2 پایگاه عین الاسد و حریر به نسبت سایر پایگاه های نظامی آمریکا در عراق از امنیت به نسبت بالاتری برخودار بوده و سامانه پدافندی پاتریوت برای آنها در نظر گرفته شده تا از حملات احتمالی مصون بمانند.

تحلیل کارشناسان عراقی چیست؟

هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی عراقی، در این خصوص عنوان می نماید که آمریکایی ها تصمیم گرفته اند که از پایگاه های نظامی ای که شرایط امنیتی شنماینده ای دارند و پناهگاه های امن در آنها وجود ندارد خارج شوند.

او می گوید که پایگاه های القائم و القیاره چنین شرایطی داشتند و در آینده نزدیک نوبت به پایگاه بسمایه در جنوب بغداد خواهد رسید. تمرکز نیروهای آمریکایی در پایگاه های عظیم مانند عین الاسد به علت آن است که این پایگاه ها با تجهیزات پیشرفته ای از جمله سامانه های دفاعی پاتریوت حفاظت می شوند.

پیش بینی حشد الشعبی

گردان های حزب الله عراق در این خصوص با اشاره به مشکوک بودن شرایط و اقدامات آمریکا طی بیانیه ای آورده است: طی روزهای اخیر، موج رسانه ای روانی آمریکا تشدید شده که این کمپین ها به منزله بسترسازی برای یک طرح آمریکایی است که متمرکز بر انجام هلی برن و در کنار آن، حمایت زمینی و پشتیبانی آتش از سوی جنگنده هایشان در حمله به پایگاه های دستگاه های امنیتی و حشد شعبی و مقاومت اسلامی است و در این اقدام آمریکا، یک دستگاه نظامی عراقی و نیز یک دستگاه امنیتی نیز مشارکت دارد.

این طرح آمریکا زیر ساخت های اساسی کشور عراق را در معرض خطر قرار می دهد و به صلح داخلی آسیب می رساند. اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، باعث می گردد که به صورت جدی با این طرح با توجه به خطرات و پیامدهای آن برخورد کنیم.

گردان های حزب الله عراق طی روزهای گذشته نیز اقدام به برگزاری یک مانور نظامی در منطقه جورف النصر در نزدیکی بغداد کرد که در آن 4 طرح مقابله با هلی برن هوایی، جنگ در مناطق جنگلی، جنگ در منطقه شهری و تعرض زمینی را به اجرا گذاشت.

مریکا در پی حمله به حشد الشعبی؟

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش به نقل از چند مقام دولتی و نظامی آمریکایی گزارش داد که در جریان جلسه روز 19 مارس در کاخ سفید، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای اجرای حمله به نیروهای مورد حمایت ایران در عراق دستوری صادر ننموده اما به پنتاگون اجازه داده به تهیه نقشه نظامی برای چنین عملیاتی ادامه دهد.

همچنین مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، نیز اجازه لازم برای برنامه ریزی برای حمله و تعیین نقشه های لازم برای آن را صادر نموده تا رئیس جمهوری آمریکا همه گزینه های لازم برای واکنش به گروههای نظامی عراقی وابسته به تهران را داشته باشد.

مارک اسپر در نشستی که روز 12 مارس با نمایندگان کنگره داشت نیز درباره شرایط پایگاه نظامی التاجی در عراق گفت: به مناسبتهای مختلف دست کم 107 راکت از سوی گروههای شبه نظامی شیعه به پایگاه التاجی پرتاب شده است. ما خیلی خوب میدانیم که چه کسانی این حملات را انجام دادهاند و در موقع مناسب تکلیف آنها را روشن می کنیم. خوب دقت کنید! ما می خواهیم کار را یکسره کنیم، بنابراین به عاملان حتماً پاسخ قاطع خواهیم داد.

اقدامات آمریکایی بدنبال چه اهدافیست؟

با توجه به اقدامات انجام گرفته طی 10 روز گذشته از سوی آمریکا در عراق، واکنش محافل سیاسی و گروه های نظامی عراقی به آن و شرایط سیاسی این کشور می توان گفت که طرف آمریکایی بدنبال اهدافی سیاسی و نظامی در عراق است.

در بعد اهداف نظامی باید گفت همانطور که در گذشته بعضی حملات محدود به پایگاه های نیروهای حشد الشعبی در خاک عراق را شاهد بودیم احتمال تکرار این اقدام و علیه گردان های حزب الله عراق وجود دارد، زیرا مقامات نظامی آمریکایی بارها نسبت به تلافی عملیاتی که منجر به کشته شدن 2 نیروی آمریکایی و یک نیروی انگلیسی در پایگاه التاجی شد هشدار دادهاند.

علاوه بر این، طرف آمریکایی با این استدلال که نیروهای مقاومت عراق از سوی ایران حمایت می نمایند، این اقدام را پاسخی به ایران در منطقه می داند.

در مورد اهداف سیاسی نیز می توان گفت این فضاسازیهای میدانی و رسانه ای برای تحت تاثیر قرار دادن گروه ها و جریانات سیاسی برای تغییر در نگاه و نگرش خود نسبت به شرایط کنونی عراق و تمکین به خواسته واشنگتن در تشکیل دولت جدید در این کشور است.

باید این نکته را نیز مدنظر داشت که چنین اقداماتی تنها منجر به پیچیده تر شدن شرایط سیاسی در عراق شده و تنشها را نه تنها در عراق بلکه در سطح منطقه افزایش خواهد داد.،تسنیم

پریها: پریها، اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و تفریحی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7075

به "اسرار پشت پرده تخلیه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسرار پشت پرده تخلیه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید